dissabte, 1 de juliol del 2017

PER A QUÈ RECICLAR?

La foto és del mes de març de 2016. 
No us penseu... Tot i que a casa separem els diferents tipus de fraccions (orgànica, vidre, cartró, plàstic i rebuig), de vegades, quan vaig a tirar segons quina fracció me faig la pregunta:

-Per a què reciclar?

I no és que no estigui convençut que ho he de fer. De no estar-hi ja no separaria les fraccions, no trobeu? Per tant, el problema és ben diferent.
Diumenge per la tarda vaig anar a tirar el plàstic als contenidors que tinc més prop de casa, al carrer Brasil i me vaig trobar que el contenidor estava ple fins a dalt i, es clar, fora hi havia tota una muntanya de plàstic i el que no era plàstic. Davant d’aquests casos només hi ha tres opcions: deixar la bossa fora tal com faria la majoria de la gent, tirar-la al contenidor de rebuig o tornar-la a casa. Com comprendreu cap de les tres solucions m’agrada, però n’havia d’escollir una i ràpid. Vaig optar per tirar-la al contenidor de rebuig.
En arribar a casa li vaig comentar a la meva dona que me va comentar:

-Si no passen a recollir el plàstic en tot el cap de setmana, perquè no són previsors i buiden els contenidors divendres?   
         
Dilluns, també per la tarda, me vaig trobar en un cas similar. Aquesta vegada anava a tirar diaris, revistes i petits cartrons domèstics (caixes de te, galetes, etc.) i me vaig trobar amb el mateix panorama: el contenidor ple (o embossat) i caixes amuntonades pels voltants. Caixes de grans dimensions que, no dic que no se puguen generar a casa, però és més fàcil que siguin d’algun establiments dels voltats que tenen l’obligació de gestionar els seus propis residus... Me va tocar fer el mateix: Tirar les bosses al contenidor de rebuig.  
Situacions així provoquen les queixes del veïnat. De tant en tant, quan vaig a tirar la brossa i me trobo en situacions similars. De vegades faig fotos, d’altres rebo queixes dels veïns que me coneixen i saben el que faig. La setmana passada, mentre la meva dona i jo estaven asseguts a al terrassa de l’establiment que hi ha pràcticament al davant, una veïna ens va dir:

-Ara el poble està més brut que mai...

Com la coneixíem, tots dos vam pensar que vota als que governaven abans... Però acte seguit ens va dir.

-L’altre dia vaig caure a la plaça del Mercat... Vaja nyap que van fer allí.

Per tant n’hi va haver per a tots...
Però tornant a les deixalles, està clar que l’equip de govern actual ja triga massa en trobar una solució. És cert que a la web de l’Ajuntament hi ha un espai habilitat per a poder enviar queixes, però no sempre és efectiu. Hi ha situacions que perduren amb el temps i que per tant, presentar una queixa a través de la web pot resultar efectiu. En canvi n’hi ha d’altres que són temporals i que mentre se tramita la queixa i s’acudeix al lloc, és possible que l’anomalia ja no existeixi. Això pot passar amb les deixalles. Els dos casos que he explicat, al matí següent ja no existien, ja que per la nit els equips de neteja ho havien retirat.
Fa anys es va posar un cartell on es comunicava la possibilitat de recollir els trastos vells pel propi domicili, previ avis a un telèfon. En alguns casos serà efectiu, no ho dubto, però la majoria de la gent prefereix portar-los fins l’illa de contenidors i deixar-los allí. La majoria de vegades es fa aprofitant la nit.
Suggeriria a l’Ajuntament que instal·lessin cartells advertint de sancionar els incívics. Però aquestes advertències haurien de ser efectives. De no ser així aquesta mena de situacions aniran a pitjor.